Port w Gdańsku bramą kolejową na Europę

Port Gdański jako brama kolejowa na Środkową Europę

Transport międzynarodowy składa się z różnych fragmentów, najistotniejszą rolę spełniają w nim ogromne kontenerowce które mogą przewieźć podczas pojedynczego rejsu blisko piętnaście tysięcy kontenerów. Natomiast na lądzie rosnące znaczenie zaczyna mieć przewóz kolejowy, w szczególności jako kontynuowanie drogi morskiej. Port Gdański bramą kolejową na Środkową EuropęŚwietnie wypada pod tym względem gdański port DCT, który w chwili obecnej jest największym polskim portem, a jednocześnie liczącym się coraz bardziej węzłem kolejowym, obsługującym nie tylko Polskę, ale także inne kraje Europy Wschodniej i Środkowej. Już około 20 procent wszystkich obsługiwanych ładunków dostarczanych jest właśnie pociągami i udział ich systematycznie wzrasta. Niektóre osoby szacują powiększenie kolejowego transportu w przeciągu nadchodzącej dekady nawet trzy razy, co na pewno będzie wymagało w nadchodzących latach sporych nakładów w infrastrukturę. Tak naprawdę dużo zaczyna się w tej kwestii dziać, gdyż zarówno władze portu jak i miasta widzą możliwości, jaki niesie za sobą odpowiedni rozwój infrastruktury kolejowej, i jest planowana jedna z najważniejszych inwestycji w rejonie Gdańska.

Gdańsk mniejszy obrót kontenerów równoważy bowiem różnymi grupami towarowymi.Mowa tu jest mianowicie o modernizacji trasy kolejowej która dochodzi do samego portu a także postawienie nowego mostu nad Wisłą. Tak duża inwestycja wyceniana jest na blisko pięćset milionów złotych, ma ona objąć 12-kilometrowy fragment trasy kolejowej na którym znajdują się 24 obiekty. Do najważniejszych z nich należy wspomniany wcześnie most na Wiśle, przez jego modernizację przepustowość trasy kolejowej zwiększy się aż sześć razy. Przebudowany most będzie miał 124 metry długości i 21 na wysokość. Dzięki jego podwieszeniu na wysokości 8 metrów nad lustrem wody nie powinien powodować żadnych problemów na rzecznym szlaku żeglugowym, co ma dość duże znaczenie w temacie rozwoju żeglugi śródlądowej. Lecz cała inwestycja będzie znacznie więcej obejmować, wykonanych zostanie kilkanaście kilometrów nowych torów kolejowych, uruchomione również będą nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym. Po zakończeniu całej inwestycji transportowe możliwości do terminala w Gdańsku znacznie się zwiększą, co najprawdopodobniej przyczyni się jeszcze bardziej do jego rozwoju.

materiały zaczerpnięte z logistykamorska.pl